Venetië aan de Vecht

Bij de oprichting van Art Fund Nyenrode was de opzet kunst weer een belangrijke plaats te geven op Nyenrode. Metaforisch wordt daarbij gerefereerd aan de vorige kasteeleigenaar en groot kunstverzamelaar en kunsthandelaar Jacques Goudstikker. Onlangs vond een ‘commemorative soirée’ plaats ter markering van de charity avond ‘Weenen aan de Vecht’ die hij in 1937, op de kop af 80 jaar geleden, organiseerde. Anno 2017 omgedoopt tot ‘Venetië aan de Vecht’ vanwege Goudstikker’s importante rol in het Interbellum in de stimulering van vroeg Italiaanse kunst waaronder speciaal die uit Venetië en Florence.

© Twycer / www.twycer.nl

Marei von Saher, schoondochter van Jacques Goudstikker door het huwelijk met zijn inmiddels overleden zoon Edo, en haar beide dochters Charlène en Chantal en kleindochter Jackie waren eregasten. Bij het op Nyenrode aanwezige schilderij van de moeder van Goudstikker (eerste generatie) werden de derde, vierde en vijfde generatie vereeuwigd.

Van de op de vlucht voor de Nazis in 1940 overleden Jacques Goudstikker werd een olieverfportret geschonken aan zijn schoondochter Marei von Saher. Behalve een jeugdportret bestaat er geen schilderij van hem;  het werd in opdracht van Art Fund Nyenrode vervaardigd door alumnus kunstenaar Adrian Rooymans.
 

 

 

pg 4 Kasteel kunstgalerie net als destijds bij ‘Weenen aan de Vecht’
(Volgt op basis van sfeerfoto’s en uit programma/catalogus)

 

 

 

pag 5 Parallelen Venetië aan de Vecht en Weenen aan de Vecht
(Meerdere foto’s met selectie vanuit Koetshuis met captions daarbij na inleidende tekst.)