Een liefde in lagen: over kunst, kwetsbaarheid en ontmoeten
- Webredactie
- 23 apr
- 6 minuten om te lezen
Intiem gesprek met Sylvia Duijm en Erik Huis
Aflevering 4 in de serie 10 Jaar Art Fund Nyenrode
Op een zonnige voorjaarsdag bel ik aan bij een huis dat iets van een museum heeft, maar niets van afstandelijkheid. Het is een voormalige burgemeesterswoning in hartje Haarlem ā stad van Frans Hals, van hofjes en historie, en van het geld dat hier ooit werd gedrukt. Maar het huis van Sylvia Duijm en Erik Huis ademt geen verleden, maar een eigen soort levend heden. Zodra ik over de drempel stap, merk ik het: dit is een thuis waar kunst geen decor is, maar dialoog. āWe doen alles samen,ā zegt Sylvia als ze me verwelkomt. En inderdaad: alles ademt samenspel. Niet alleen de keuzes op de muur, maar ook hoe ze praten, hoe ze elkaar aanvullen, hoe ze kijken.
We beginnen eenvoudig. Ik vraag of ze zich herinneren wat het eerste kunstwerk was dat hen samen raakte. Zonder aarzeling vertelt Sylvia over een werk van Murano-glas, gevonden bij een boedelmakelaar in Baarn. āIk wist meteen dat Erik dit mooi zou vinden,ā zegt ze. Erik knikt. āZe had gelijk. En dat moment maakte iets duidelijk: we kopen niet vanuit ratio, maar op gevoel. Het moet ons allebei raken.ā Het is een rode draad die zich door ons hele gesprek weeft. Niet verzamelen om te bezitten, maar omdat een werk een moment, een stemming, een trilling teweegbrengt. Sylviaās liefde voor kunst begon al veel eerder: haar allereerste kunstwerk, een speels draadwerk van Marijke de Goey, kocht ze als jonge vrouw bij de Kunstuitleen, lang voordat Erik in haar leven kwam. āHet voelde als een daad van zelfstandigheid Ć©n verwondering,ā zegt ze. āSindsdien weet ik hoe het is als kunst je ergens onverwacht raakt.ā
Een voorbeeld van zoān intuĆÆtieve aankoop is het werk "Grand Hotel", dat ze tijdens een weekend in Hamburg ontdekten. āWe zagen het en wisten het meteen,ā vertelt Sylvia. āHet was mysterieus, filmisch ā alsof je zó een verhaal binnenstapt.ā Het schilderij ademt sfeer, herinnering en vervreemding, en past perfect in hun verzameling waarin elk stuk iets zegt over een moment in hun leven. Erik voegt toe: āHet deed iets met ons, zonder dat we precies konden benoemen wat. Dat is het mooiste: als een werk je bij de hand neemt.ā
Als kunst elkaar zou beschrijvenā¦
Ik besluit een speelse vraag in te gooien: wat voor kunstwerk zouden jullie elkaar noemen? Sylvia knijpt haar ogen even samen. āErik is hout. Warm, gelaagd, doorleefd, en stevig ā maar nooit star. Hij is gevormd door de tijd, niet door ontwerp.ā Erik lacht en denkt even na. āZij is een dans. Beweeglijk, elegant, verrassend. Materiaal? Hoogwaardig rubber. Ze veert altijd terug. En brengt beweging, altijd.ā Een glimlach van herkenning ligt op hun beider gezichten. Zo kijken zij naar elkaar ā en zo kijken zij naar kunst.
Kunst als spiegel en landschap
Ik wil weten hoe kunst hen gevormd heeft. Wat hebben ze over zichzelf ā en over elkaar ā geleerd in die reis? āKunst leert me luisteren naar mijn intuĆÆtie,ā zegt Sylvia. āDat was er altijd al, maar kunst heeft me geholpen het te vertrouwen.ā Erik: āVoor mij is kunst een spiegel. Het laat me anders kijken. Niet alleen naar het werk zelf, maar ook naar hoe ik leef, hoe ik werk.ā Het leidt ons vanzelf naar de vraag of er een overeenkomst is tussen kunst verzamelen en ondernemen. āZeker,ā zegt Erik. āIn beide gevallen moet je risico durven nemen. En het mooiste is als je verrast wordt. Door een werk, door een kans, door een ontmoeting.ā
De rijkdom van ontmoeting
Die verrassing komt vaak in de vorm van ontmoetingen. Als ik vraag naar het belang van persoonlijk contact met kunstenaars, beginnen hun ogen te glimmen. Ze vertellen over een werk dat ze samen kochten bij hun huwelijk ā een tastbare herinnering aan verbondenheid, net als de kimono die ze in Tokyo kregen van de 83-jarige Kyoko Onoguchi, een gebaar vol liefde en symboliek.
In Praag ontmoeten Sylvia en Erik twee kunstenaars die hun kijk op kunst blijvend veranderen. Allereerst is daar LuboÅ” Plný, die zijn eigen lichaam als studieobject gebruikt. Zijn werken ā kwetsbare collages van anatomische tekeningen, bloedlijnen en theevlekken ā zijn een mix van wetenschap en ziel. Ze raken aan vergankelijkheid, imperfectie en het mysterie van het leven. Niet minder indringend is het werk van David Cajthaml, oprichter van de eerste punkband in TsjechiĆ«. Zijn beeldtaal balanceert tussen absurdisme, herinnering en rauwe poĆ«zie. āCajthamlās werk is een droom in karton,ā zegt Sylvia. āHet is tegelijk licht en existentieel. Je blijft kijken.ā
Hun fascinatie voor deze kunstenaars brengt ons bij de stroming waartoe ze behoren: Art Brut ā letterlijk ārauwe kunstā. Een term gemunt door Jean Dubuffet voor werk van autodidacten en ābuitenstaandersā die zich niets aantrekken van kunsthistorische conventies. Wat ooit marginaal begon, is inmiddels zó gewild dat galeries in Parijs er astronomische prijzen voor vragen. āEn dat terwijl het juist gaat om echtheid, om het niet willen behagen,ā zegt Erik. āDie spanning ā tussen kwetsbaarheid en erkenning ā fascineert ons enorm.ā
En dan is er nog Frankrijk, waar ze spraken met Gert Jan Jansen, meestervervalser, aan wie Sylvia spontaan vroeg: āWat vonden je ouders ervan dat je de gevangenis in moest?ā Zijn antwoord was droog: āMijn vader geloofde het niet. Hij zei: jij kunt helemaal niet schilderen.ā Erik zegt het treffend: āAls je de maker kent, krijgt het werk een stem. Dan kijk je niet meer naar een object, maar naar een ontmoeting.ā
Kwetsbaarheid als schoonheid
We staan stil bij enkele werken in hun collectie. Een bijzonder voorbeeld is het werk "Earthworm" van de Japanse kunstenaar Koro Ihara, dat Erik en Sylvia ontdekten tijdens hun huwelijksreis in Rome. Het werk is niet zomaar geĆÆnspireerd op wormen ā het is gemaakt van hun uitwerpselen, verzameld in aarde uit Toscane, vervolgens behandeld met urushi-lak, verguld en gebakken in een oven voor terracotta. āEen sculptuur die de sporen van het leven letterlijk in zich draagt,ā zegt Erik. Het kunstwerk hangt nu als een verstild gebaar aan hun muur ā een bezielde verbeelding van de cyclus van leven, verval en schoonheidā
En Erik, die een diepe fascinatie heeft voor de cyclus van ontstaan, groei, verval en hernieuwing, legt de link met een werk van Victor Pasmore dat hij nooit is vergeten: The World in Space and Time II (1992). āDaar zit alles in: de aarde, het lichaam, de tijd. En dat resoneert met onze collectie. Kunst is voor mij de verbeelding van wat blijft veranderen.ā
āKwetsbaarheid is voor ons geen zwakte,ā zegt Sylvia. āHet is waar het echte leven begint.ā En als ik haar vraag wat ze precies bedoelt met āvervoeringā ā een woord dat vaker terugkomt in het gesprek ā zegt ze: āVervoering is als een werk mij uit mijn hoofd haalt. Als ik het voel voordat ik het begrijp.ā
Ook in hun onderlinge keuzes speelt intuĆÆtie een hoofdrol. Als ik vraag hoe vaak ze van mening verschillen over een werk, lachen ze. āMaar het is altijd een gesprekā, zegt Sylvia. Ze vertellen dat ze wel eens fantaseren over een eigen galerie ā beneden, in het souterrain. Een naam hebben ze nog niet, maar iets als Verwondering & Co zou goed passen.
Kunst op het snijvlak van leven en werk
We spreken ook over hun verbondenheid met Art Fund Nyenrode, en over de rol van kunst in leiderschap. Erik vertelt hoe hij zich inzet om kunst als serieuze gesprekspartner te introduceren in business education. āKunst nodigt uit tot reflectie,ā zegt hij. āEn dat is precies wat goed leiderschap nodig heeft. Niet alleen tools, maar inzicht.ā Kunst als een manier om beter te leren zien ā niet alleen naar buiten, maar ook naar binnen. āIk zie het als een moreel kompas dat je zachtjes bijstuurt.ā
In een andere kamer blijven we even staan bij een realistisch portret van hun kinderen. āBijzondere momenten, als herinnering aan wie ze op dat moment warenā, zegt Sylvia. Kunst als familie-erfgoed, maar dan niet statisch of op zolder, maar levend en zichtbaar in het dagelijks leven. Over hun overtuiging dat je kunst moet delen. Niet verstoppen. Niet vasthouden. āWe geven ook graag door,ā zegt Sylvia. āDat is ook wat we met Art Fund doen.
Een glimlach als slotakkoord
Als afsluiter stel ik een paar vragen met een knipoog. Wat als ze morgen onbeperkt budget hadden? āMisschien een Klimt,ā zegt Erik. āMaar dan wel een onbekende. Iets wat ons nog steeds zou kunnen verrassen.ā En als ze samen een kunstwerk waren? āEen installatie,ā zegt Sylvia. āMeerdelig. Beweeglijk. Verhalend.ā Erik glimlacht. āOf een dansvoorstelling.ā En wie beslist uiteindelijk bij een aankoop? Ze kijken elkaar aan....
Als kunst een taal is, welk woord zouden jullie willen doorgeven aan de volgende generatie? Ze antwoorden tegelijk, zonder aarzeling: āVerwondering.ā En dat is precies wat ik mee naar huis neem. Verwondering. Voor hun openheid, voor hun liefde, voor de schoonheid van een huis waarin elk werk een herinnering draagt ā en elke muur een verhaal fluistert.
Tekst en interview: Webredactie Art Fund Nyenrode
Fotografie: collectie Sylvia Duijm & Erik Huis